forskolejobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Forskolejobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.

Strukturera upp ditt jobbsökande – 5 tips

Att strukturera upp sitt jobbsökande handlar mycket om ordning och reda, att ha koll på sina papper och sortera upp information om intressanta arbetsgivare så att du snabbt hittar det du söker. Här är tipsen som gör det lättare att effektivisera ditt jobbsökande:

1. Schemalägg ett par timmar om dagen då du enbart ägnar dig åt att skriva ansökningar och bevaka lediga jobb som intresserar dig. Aktivt jobbsökande är en heltidssyssla om man tar det på allvar och det bästa sättet att få saker gjorda brukar vara att schemalägga dem.

 

2. Disponera din tid rätt. Lägg inte bara tid på att svara på platsannonser, ta dig också tid att samla information om intressanta arbetsgivare som kanske inte utannonserat något jobb för tillfället. Ytterligare en viktig del av jobbsökningsprocessen är att underhålla sitt nätverk.

 

3. Skaffa en pärm med flikar för varje ansökan.. Där kan du spara en kopia av varje ansökan och information om respektive arbetsgivare. Eftersom du med all sannolikhet kommer att ha kontakt med många olika människor under tiden du söker jobb så underlättar du mycket för dig själv genom att samla alla kontakter i exempelvis Outlook. Gör också ett enkelt dataregister där du samlar kontaktuppgifter till alla företag du haft kontakt med.

 

4. Anteckna alla kontakter du haft med potentiella arbetsgivare. Skriv ner när du pratade med dem, vem du pratade med och om ni kom överens om när nästa kontakt ska äga rum. Notera också när du skickat iväg jobbansökningar och när det är dags att följa upp dem. Ett system för viktiga noteringar underlättar enormt, särskilt eftersom du slipper ha anteckningar på lösa lappar och inte behöver hålla all information i huvudet.

 

5. För att bli effektiv i sitt jobbsökande gäller det att få saker och ting gjorda i rätt tid. Delmål kan vara en hjälp på vägen. Sätt upp små delmål varje dag eller vecka, exempelvis att du ska ta ett visst antal kontakter eller skicka iväg ett antal ansökningar. Då blir det lättare att vara fokuserad i sitt arbete eftersom du vet vad du ska uppnå varje dag.