Hon menar att förskoleklassens lärare balanserar mellan förskolans och skolans traditioner. Helena Ackesjös doktorsavhandling fokuserar på förskoleklassen utifrån lärares och barns perspektiv och tar bland annat upp hur lärare ser på sin egen roll. Forskningen visar att lärare i förskoleklasser anser att de möter barnen på ett öppet och flexibelt sätt, de låter exempelvis barnen vara med och påverka innehållet i undervisningen.
Lärarna i förskoleklasser lyfter upp sin verksamhet till något annat och mer socialt än det som finns i förskolan och skolan, enligt Helena Ackesjö. Undervisningen i förskoleklassen går till stor del ut på att förbereda barnen för skolan. Lärarna fokuserar mycket på att göra barnen trygga inför skolstarten, genom att lära dem hitta i skolan och hur det går till i olika delar av skolan. Många av de lärare som Helena Ackesjö intervjuat anser också att deras uppdrag till stor del handlar om att hjälpa barnen att bygga relationer som fungerar när det väl är dags att börja i skolan.