forskolejobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Forskolejobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.

Klart för helt ny förskollärarutbildning för pedagogiskt verksamma i förskolan

Styrelsen vid Högskolan i Borås gav under våren 2012 klartecken för en helt ny utbildning riktad till pedagogiskt verksamma i förskolan. Behovet och efterfrågan är stort i regionen och högskolan räknar med ett högt söktryck.

Utbildningen, som omfattar 210 högskolepoäng, vänder sig till dem som saknar examen men har pedagogisk erfarenhet och idag arbetar i förskola som exempelvis barnskötare, fritidspedagog, grundskollärare eller obehörig förskollärare.

– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda den här möjligheten för obehöriga i förskolan. Vår erfarenhet är att förskollärare utbildade med denna bakgrund är mycket eftertraktade på arbetsmarknaden. Utifrån legitimationskravet vet vi att behovet och efterfrågan från kommunerna är mycket stor. Vi väntar många sökande och rekommenderar intresserade att söka så snart som möjligt, säger Iréne Arvidsson, biträdande prefekt och ansvarig för grundutbildning.

Förskollärarutbildningen för yrkesverksamma är sex terminer lång och ges på halvdistans för ökad flexibilitet. Kurstillfällen är schemalagda en dag i veckan och går på heltid under juni varje år. Utbildningen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter deltagarna tillägnat sig genom arbetet och leder till en förskollärarexamen. Deltagarna fortsätter under utbildningstiden sin anställning i förskolan och kopplar där ihop teoretiska kunskaper med praktisk erfarenhet.

Skillnaden mot den vanliga förskollärarutbildningen är att studenterna på förskollärarutbildningen för pedagogiskt yrkesverskamma använder sina arbetsplatser för att knyta den dagliga praktiken till teorin. Det innebär en växelverkan mellan utbildningen och arbetsplatsen.

I utbildningen ingår bland mycket annat verktyg för att skapa kreativa miljöer och metoder för lärandet inom det förskolepedagogiska området. Lekens betydelse, barns utveckling och lärande, barnlitteratur, bild, rörelse, musik, drama, matematisk begreppsbildning, språkutveckling med läs- och skrivutveckling, naturvetenskap och teknik såväl som kunskap om digitala redskap och digitala kompetenser för yngre barn fördjupas.