forskolejobb.se

Nyheter

Sämre ordförråd hos smartphone-generationen

En ny brittisk studie har visat att dagens barn har ett sämre ordförråd än tidigare generationer. Detta på grund av det stora användandet av datorer, surfplattor och mobiler. Enligt studierna ser barnen orden visuellt och får inte höra dem verbalt i lika stor utsträckning, vilket försvårar inlärningen av nya ord.

Barn i allt yngre åldrar använder smartphones och surfplattor flera timmar dagligen. Även i skolan har dessa teknikprylar börjat ta allt större plats. Nu har brittiska forskare visat att den nya generationen riskerar att få ett sämre ordförråd än tidigare generationer, eftersom den traditionella verbala kunskapsöverföringen försvinner allt mer.

Den ökade tiden som spenderas framför olika typer av skärmar gör att barnen introduceras för nya ord genom ögonen och inte öronen. Sedan tidigare och även i den nya brittiska studien har man visat att nyckeln till att förstå och lära sig är att först höra ord och sedan själv verbalt uttala dem. Att lyssna, repetera och konversera är de tre viktigaste elementen i att lära sig språk, och hos de yngre generationerna uteblir dessa tre allt mer. Om man utgår från den brittiska studien kommer framtidens generationer att ha det ännu svårare att lära sig nya ord, eftersom allt mindre tid läggs på verbal kommunikation.